سیاست ایران و آمریکا- میانرشته ای متین

روابط بین الملل، دیپلماسی، امور خارجه، جنگ، صلح، مذاکره

سیاست ایران و آمریکا- میانرشته ای متین

روابط بین الملل، دیپلماسی، امور خارجه، جنگ، صلح، مذاکره

نیاز آمریکا به یک جنگ بزرگ

اسپوتنیک به نقل از نشریه Myśl Polska نوشت: رسانه های لهستانی دو سناریوی جنگ آمریکا و روسیه را مطرح کرده‌اند. در سناریوی اول، آمریکا از تمام وسایل ممکن، حتی سلاح هسته‌ای در جنگ با روسیه استفاده خواهد کرد. به عقیده نویسنده مقاله، این سناریو می تواند خطرات فاجعه‌باری داشته باشد،زیرا کرملین نیز ضربه مشابه ویرانگری وارد خواهد کرد.

سناریوی دوم چند مرحله‌ای خواهد بود: انزوای اقتصادی روسیه که تعویض رهبری سیاسی روسیه را در نظر می‌گیرد. به نوشته ژورنالیست لهستانی، احتمال آغاز عملیات جنگی زیاد است، زیرا واشنگتن نیاز فوری به «جنگ نسبتا بزرگ» دارد. در این میان روسیه یک رقیب و دشمن است و ایالات متحده باید «سعی کند این کشور را مطیع خود سازد و به فضای ژئوپلیتیکی آن دست یابد».

به نوشته نشریه نامبرده، روسیه در شرایطی فوق‌العاده دشوار توانست «چند حرکت ماهرانه روی تخته شطرنج» به انجام برساند که یکی از آنها رسیدن به پیروزی در سوریه و عادی سازی مناسبات با ترکیه و اسرائیل است. اما واشنگتن با «شکست تحقیرآمیزی در خاورمیانه» روبرو شد.

بنزین



وقتی همه بازی‌های در هم تنیده خاورمیانه را با نوسانات لحظه‌ای ارزش پول ملی و تورم و نارضایتی اجتماعی  ناشی از آن با هم جمع کنیم، پیچیدگی وضعیت  و دلهره‌آفرین بودن بازی سیاسی غرب بهتر درک می شود. در حال حاضر، تحولات ناگهانی در داخل (مثلا گرانی بنزین) یا در کشورهای همجوار (اعتراضات عراق و تغییر کابینه لبنان)  در جریان است که علاوه بر تحمل فشار آن، باید منتظر سوءاستفاده غول‌های رسانه‌ای غرب بود. ظاهرا حالا که انقلابات در شاخ افریقا شامل تونس و مصر و لیبی تا یمن و سوریه تمام شده، طبق برنامه قبلی نوبت کشورهای شمالی تر مانند لبنان و کویت و عراق بود. طبیعی است که دامن ایران را هم می گیرد. به اینها بیفزایید اختلال در سیستم‌های جوّی و کاهش بارندگی، وقوع مکرر زلزله، افزایش تصاعدی مطالبات و کشیده شدن اقشاری از شهروندان به خیابان (چیزی شبیه قضیه 2 سال قبل دراویش در تهران).... 






برای دانلود کتاب ، روی عبارات زیر کلیک کنید:



...........      سایت کتابـراه    ........




 

جنگهای نسل چهارم

مهمترین ویژگی ها جنگ نسل چهارم؛

     * ایجاد اجماع سازی حول یک خواست واقعی اجتماعی مانند حل مشکل بیکاری، مبارزه با فساد گسترده دولتی و اعتراض به ناکارآمدی دولت

     * استمرار اعتراضات با مدیریت سازمان های مردم نهاد یا (N G O ). تنها در کشور عراق ۱۸۹۰ N G O ثبت شده است. سفارت امریکا بیش از هزار نفر از اعضاء این سازمان های مردم نهاد را تحت عنوان تقویت جامعه مدنی به امریکا برده و تحت آموزش و وابستگی سیاسی قرار داده است. دولت امریکا حدود ۱۰ سال پیش یک سازمان تحت عنوان بنیاد تربیت رهبران جوان آینده  ( پروژه Y G L یانگ گلوبال لیدر) که زیر مجموعه بنیاد راکفلر است را ایجاد کرده است که هدفش شناسایی و تربیت جوانانی در کشورهای مختلف با هدف رهبری حرکت های اجتماعی و سیاسی در چارچوب منافع و اهداف امریکا است. تیمور جنبلاط پسر ولید جنبلاد از رهبران دروزی های لبنان یکی از این افراد است که در وقایع اخیر لبنان نقش پر رنگی دارد.

     * ایجاد شبکه ارتباطی از طریق فضای مجازی جهت هماهنگی ها و نیز مدیریت اعتراضات و شورش ها، همچنین افزایش امنیت افراد تا توسط ساختارهای امنیتی کشور مورد شناسایی و بازداشت قرار نگیرند.

     * هدایت زنده رسانه ای اعتراضات. در عراق شبکه های الشرقیه، دجله و البغدادیه و در لبنان نیز شبکه های M T V  – الجدید و L B C  نقش هدایت زنده و مستقیم اعتراضات را بر عهده دارند.

     * ایجاد تریبون و یا استیج برای مدیریت میدانی اعتراضات. ابتدا در این تریبون ها با دعوت از خواننده ها و یا شومن ها مردم را سرگرم کرده و جذب می کنند و پس از آن خدمات مختلفی مانند غذا و توزیع چتر و غیره ارائه می دهند و پس از آن که حضور مردم در میدان جا افتاد در روز های بعد هدایت سیاسی مردم را از طریق مطرح کردن مطالبات خاص بر عهده می گیرند.

      * ایجاد درگیری بین نیروهای محلی با استفاده از برخی از نیروها که آتش درگیری را شعله ور و برای معترضین باقی می گذارند مانند ترور برخی از رهبران عصائب الحق در جنوب عراق.  در عراق بعثی ها – صَرخی ها – یمانی ها  و شیرازی ها در کشور لبنان نیز قوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع و دروزی ها به رهبری ولید جنبلاط و پسرش تیمور این نقش را ایفا کرده اند

در تمام گام های بالا مفروض اول این است که عنصر مخاطب جوانان بین ۱۵ الی ۲۵ سال هستند و مفروض دوم نیز این است که مرجع های اجتماعی در این کشورها تغییر یافته است یعنی مرجعیت دینی، حزبی، تشکیلاتی، عشیرتی و خانوادگی نقش خود را از دست داده است.

در اول اکتبر در عراق تقریبا همه رهبران امنیتی عراق در یک برنامه از پیش هماهنگ توسط برخی کشورهای اروپایی و منطقه ای دعوت شده و در سفر بودند تا مدیریت امنیتی با خلاء فرماندهی روبرو بوده و اعتراضات به سرعت به اهداف خود برسد.  اما هوشیاری مسئولان و رهبران مقاومت مانع از آن شد تا جنگ آوران نسل چهارم موفق شوند. شواهد نشان می دهد تحولات در عراق و لبنان در مسیر کنترل قرار گرفته است اما نباید غافل بود که جنگ نسل چهارم به عنوان یک راهبرد از سوی ائتلاف عبری، غربی و عربی علیه همه حلقه های محور مقاومت تعریف و اتخاذ شده است و تحولات عراق و لبنان برای هر دو طرف تجربه گرانبهایی محسوب می شود. بر این اساس محور مقاومت و نهادهای امنیتی درون این محور باید از این تجربه برای خنثی سازی تحرکات دشمن و ثبت یک پیروزی بزرگ دیگر در نسل چهارم جنگ ها برای خود نهایت بهره را ببرد.

منبع: مشرق نیوز

عراق و لبنان در ناآرامی



غربی‌ها که در روزگار ما بخت یکه‌تازی‌شان بلند است، ابتدا به جریان‌ها و افکار کنترل‌ناپذیر  اجازۀ ظهور و بروز می‌دهند. سپس، افراطی‌گری را با ارسال سلاح و تحریک رسانه‌ای تشدید می‌کنند. آنگاه، از شخصیت‌های مخالف غرب  «هیتلرسازی» می‌کنند تا زمینۀ مداخله به بهانۀ امنیت بین‌المللی و جلوگیری از کشتار فراهم شود. 

آنها به این تجربه رسیده‌اند که دنیا را یکجا به آتش نکشانند!  بلکه، برای رسیدن به مقاصد خود یک فرایند طراحی کرده‌اند. راهبرد اصلی‌شان این است که مقاومت‌های منطقه‌ای را بزرگ جلوه ندهند. بلکه «جنگ بی‌پایان» خود برای حذف رقیب را آرام  و مانند شیادی کارآزموده ادامه می‌دهند.  بدین ترتیب، هم زخم‌های وارده بر پیکر یکایک جریان‌های نوظهور کاری و موثر خواهد بود، و هم با متعارف جلوه دادن اوضاع، از وقوع فاجعه‌ای مهارناپذیر جلوگیری می‌کنند. چنین سیاستی هم تظاهر به مراعات حقوق بشر و اخلاقِ به اصطلاح لیبرال است، و هم مسیر بهینه برای گذار از نظم قدیم به نظم جدید. 

سلسله اتفاقات لبنان و عراق به عوان موج اصلاح طلبی می تواند به هر کشور دیگری نیز سرایت کند. فعلا در این دو کشور، آتش مطالبات را پول امارات و عربستان بعلاوه دسیسه چینی و مداخله اطلاعاتی اسرائیل و امریکا شعله ور می کند. 




برای دانلود کتاب ، روی عبارت زیر کلیک کنید:

 

  

...........      سایت کتابـچین    ........


درگذشت فرزند مبارز مرحوم آیت الله طالقانی: اعظم طالقانی

5dba5a9e2d8f1_5dba5a9e2d8f6

سخنگوی دولت به درگذشت فرزند آیت الله طالقانی واکنش نشان داد و این ضایعه را به خانواده و دوستاران آیت الله طالقانی و فرزندش تسلیت گفت.

 علی ربیعی، سخنگوی دولت در رشته توئیتی نوشت: «چندی پیش در بیمارستان شهید رجایی به عیادت زنده یاد اعظم طالقانی رفتم. با وجود بیماری، همچنان بیم مردم را داشت اما امیدوارانه صحبت می کرد.

نام اعظم طالقانی برای چند نسل ایرانی پر از خاطرات نوستالژیک است. خاطراتی که با یاد آیت الله طالقانی، روزهای انقلاب، حضور زن در مشارکت‌های سیاسی - اجتماعی، پاکی، صداقت، ساده زیستی، جسارت، آرمان خواهی، ایستادگی در پای اعتقادات و خستگی ناپذیری درهم آمیخته است. به خانواده، همراهان و دوستارانش تسلیت می گویم. یادش گرامی باد.»