سیاست ایران و آمریکا- میانرشته ای متین

روابط بین الملل، دیپلماسی، امور خارجه، جنگ، صلح، مذاکره

سیاست ایران و آمریکا- میانرشته ای متین

روابط بین الملل، دیپلماسی، امور خارجه، جنگ، صلح، مذاکره

بازگشت به برجام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: پامپئو در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

این رفتار آمریکا، نوعی اعلام شکست در سیاست خروج از برجام است و حالا ترامپ به این فکر می‌کند که شاید بهتر بود برای فشار بر ایران به حرف منتقدانش گوش می‌داد و در توافق هسته‌ای می‌ماند و از بندهای ضدایرانی آن بهتر استفاده می‌کرد.

حالا دموکرات‌های منتقد ترامپ به او طعنه می‌زنند که برای فشار بر ایران، دست به دامن همان توافقی شده که باراک اوباما آن را به نتیجه رسانده بود.

5ea703e6229e9_2020-04-27_20-40

دولت ترامپ که همه راه‌ها برای فشار حداکثری به ایران را آزموده، حالا برای دور تازه تحریم‌ها، دست به دامان توافقی شده که از آن خارج شده بود!

وزیر خارجه آمریکا گفته است که می‌خواهد با فعال کردن مکانیزم ماشه در برجام، براساس قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بازگرداند.

مکانیزم ماشه، بندی در توافق هسته‌ای برجام است که براساس آن، هر کشور امضاکننده برجام می‌تواند در صورت اثبات نقض توافق، تحریم‌های شورای امنیت را علیه ایران له طور خود به خود بازگرداند.  آمریکا که نمی‌خواهد براساس توافق هسته‌ای، تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان از مهر امسال به‌صورت خود به خودی لغو شود، با استناد به این بند می‌خواهد تحریم‌های شورا امنیت را احیا کند.

این درحالیست که آمریکا از برجام خارج شده و اساسا نمی‌تواند به عنوان عض توافق هسته‌ای، به این بند استناد کند.

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توییت کرده است: دو سال پیش، مایک پمپئو و رئیسش اعلام کردند که مشارکت آمریکا در برجام را متوقف می‌کنند، با این امید که [کارزار] فشار حداکثری آنها ایران را به زانو درخواهد آورد.

وی ادامه داده، بعد از شکست تحقیرآمیز این سیاست، او (پامپئو) می‌خواهد دوباره به مشارکت در برجام بازگردد. به رؤیاپردازی خاتمه دهید، ملت ایران همیشه خود برای سرنوشتش تصمیم می‌گیرد.

ب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد